PRICACY

dinsdag 16 februari 2016

CROCHET - FACTS

                                                           
                                                HAAK-HANDIGHEIDJES


Bezig aan mijn poncho-projectje, ontdekte ik wat een draak van een patroon ik het vond. Ik begreep niets van de tekst, terwijl ik na het maken van 2 CAL dekens  best wel wat aan kan. Het zal zeker aan mij liggen, waarschijnlijk ben ik meer visueel ingesteld. Op zoek naar een beter patroon, kwam ik van alles tegen, ook de oplossing van mijn probleem.

Want haakpatronen zijn er volop te vinden, in tijdschriften, op internet, vooral op blogs. In het Nederlands, maar even zo goed in het Engels of Frans of Portugees.
De neiging bestaat wanneer het in een vreemde taal is, om dan te denken: laat maar zitten ik zoek wel verder, terwijl dat absoluut niet nodig is.

er zijn 2 mogelijkheden:


  • of je vertaalt de haak-termen aan de hand van een vertaalschema, lijkt lastig, maar het went snel. De uitgebreide vertalingen die ben ik tegen gekomen is van op het blog van  DE HAAKHEKSEN.  Zij hebben vertalingen van het Engels, Duits, Frans, Portugees en Deens  naar het Nederlands.









  • of je maakt gebruik van de in het haakpatroon aangegeven symbolen ( diagrammen) . In plaats van een vaste ( v) of een losse (l) , zie je dan een teken staan.

Wanneer je een beginnende haakster bent, is (lijkt) het lezen van diagrammen vaak moeilijk. Het voordeel is echter dat je  " ziet " wat er bedoelt wordt en je niet afhankelijk bent van ingewikkelde vertaalacties. 
Haakdiagrammen zijn internationaal en je kan zo bv ook een patroon uit Japan lezen. 
Of je maakt zelf een diagram van een ingewikkeld uitgelegd patroon. Eenmaal een werkje, daarna heb je er een groot voordeel van.


Ik heb een diagram getekend van de V-steek die ik graag haak, dat ziet er dan zo uit:





Een ingewikkelder patroon kan je in meer kleuren tekenen, zoals bv het volgende:




   
Om te begrijpen wat er met alle tekentjes bedoeld wordt, heb je een lijst van symbolen nodig

                                                             
 
Haaksteek Symbool (www.allesoverhaken.nl)
Losse symbool voor losse
Halve vaste symbool voor halve vaste
Vaste (1) haak symbool voor vaste
Vaste (2) haak symbool voor vaste
Half stokje haak symbool voor halfstokje
Stokje haak symbool voor stokje
Dubbel stokje haak symbool voor dubbelstokje
(www.allesoverhaken.nl) 




Een lange lijst met heel veel haaksymbolen vind je op de eerder genoemde site van DE HAAKHEKSEN.

Op de site van BY NUMBER 19  vind je overzicht van alle haaksymbolen in het Engels, Amerikaans, Duits en Deens.


                                   



Haakdiagrammen kan je leren lezen of via  YOUTUBE, met een prima nederlandse uitleg
of bv bij BY NUMBER 19.  

Oefening baart kunst, zoals met veel zaken, maar als je eenmaal de slag te pakken hebt, is een patroon vaak makkelijker lezen via een diagram dan via een vaag uitgelegd patroon. 
Dat is mij nu wel duidelijk geworden. Ik ben nu vlijtig op weg met mijn poncho, laat hem snel aan jullie zien.


En tot slot, als je eenmaal heerlijk bezig bent, wil je achteraf ook weten, wanneer je aan een werkje begonnen bent en wanneer je je werk af hebt gerond, met een mooie foto erbij. Maak je veel mooie dingen tegelijk of een enkele per jaar, je vergeet gemakkelijk wanneer precies je eraan begonnen bent.
Ik houd op mijn Ipad een haakdagboek bij, dat is een gratis app, kan je natuurlijk ook voor andere " kunstwerken" gebruiken. Werkelijk super handig. Op de site van Alles over Haken wordt uitgelegd hoe het werkt, nee moeilijk is het niet, echt niet.



                                                              appstore


                                                     gratis haakdagboek app



Veel haakplezier.....



2 opmerkingen:

  1. Wat een handige uitleg met link naar de website`s! Dank je wel. Ik kan al een beetje haken, maar dan alleen maar recht toe en recht aan, ook een hartje en een rondje lukt mij ook nog wel..maar dan. Gelukkig bied you-tube diverse uitleg over stokjes, en rondjes. En juist daarin moet ik mij wat meer gaan verdiepen. Gelukkig blijft de mevrouw die het uitlegt altijd heel rustig, In tegenstelling tot de handwerkjuf op de basisschool ;-) (of ik had het er toen het geduld niet voor, dat kan ook :-))

    BeantwoordenVerwijderen