PRICACY

donderdag 30 juni 2016

A MODERN WAY TO EAT : ANNA JONES
























Het is alweer het laatste blogje van de maand.
Ditmaal geen recept maar een kookboek review.

Tussen het eierrekje met de verse eitjes van onze kippen en de knoflookpot
staan op de vensterbank de kookboeken die ik dagelijks gebruik.
Ik ben absoluut geen vegetarier, 
maar ben ook niet dol op ( teveel) vlees,
( dit in tegenstelling tot mijnkeer K).
Daarom probeer ik door de weeks minder vlees te eten,
een paar dagen vis en een paar dagen vegetarisch.

Ik kook momenteel het liefs uit het kookboek van Anna Jones: 
" een nieuwe kijk op eten".
Waarom?
omdat ik al haar recepten wel lust.

Dit is Anna.  
Op een dag besloot zij het roer om te gooien. 
Ze nam ontslag en ging haar passie achterna. 
Ze leerde het vak van chef-kok in Fifteen, het restaurant van Jamie Oliver
en werkte samen met Yotam Ottolenghi.
Ze werd vegetarier en toen moest ze haar manier van koken aanpassen. 
De regels die zij leerde als chef-kok , 
pasten niet meer.
Ook de bouwstenen die ze van huis uit mee kreeg, had ze niets meer aan.

 In haar boek staan recepten van heerlijke ontbijtjes, 
voedende soepen, salades en lunches, 
tot aan 
hele maaltijden en toetjes.

Wat ik persoonlijk prettig aan dit boek vind , 
is dat zij je niet in een bepaalde richting dwingt, 
maar wel je een reeel inzicht geeft in je voedingspatroon, 
waarmee je zelf kunt besluiten om dat aan passen of niet. 

Van alles een beetje, van niets te veel, 
maar wel volgens de ideeen van deze tijd. 
Aan jou de keuze over wat haalbaar is.

Ik kan bijna niet kiezen welke plaatjes ik aan jullie zal tonen.
Dus heb ik zo maar een greep gedaan.
De foto's in het boek zijn veel mooier dan ik ze heb kunnen maken.

Met behulp van schema's laat Anna je keuzes
maken bij het maken van de verschillende gerechten.
Je begint met een hoofdingredient en 
daarna bepaal jij hoe je dit gerecht wil bereiden.
Vervolgens kies je de kruiden en smaakjes of voeg je iets krokants toe.


Het zijn smaakvolle, voedzame en makkelijk maakbare recepten,
je hebt de keuze om zuivel, koolhydraten en gluten eens wat vaker te laten staan.
Kortom het is een interessante nieuwe kijk in 
het bewustwordingsproces van je eetpatroon, 
En ook al is het boek ( in Engelstalige uitgave) van oktober 2014,
en in juni 2015 in het Nederlands,
haar benadering van eten is helemaal van deze tijd 
en past bij de nieuwe schijf van 5.


Maar boven al : alles uit dit boek is lekker.


"Een nieuwe kijk op eten" is 
 voor 29,95 eur te krijgen bij de boekhandel of via Bol.com
Maar is ook regelmatig tweedehands te verkrijgen.


eet smakelijk..





7 opmerkingen:

  1. Goedemorgen Manon, onderweg naar mijn ontbijt(krijg zo uit bed nooit meer weg dan 1 boterham ,maar het beste is wel iets te ontbijten) zie ik hier al wel veel voorbij komen... Een kookboek waar alles lekker uit is,ga toch eens erna kijken ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Idd zeer aantrekkelijke foto's! Ik ken het boek niet. Sterker nog..ik eet al heel wat jaren vegetarisch maar ik heb geen één vegakookboek! Laatst vroeg iemand mij hoe ik erwtensoep maakte. Ik appte haar het recept wat ik altijd gebruik met dan mijn aanpassingen ervbij. Ik kreeg een smileyrijk appje terug...huh...maar jij bent toch vega???? Eeehhh...ja...appte ik terug...hoezo?? Nou...er staat in het recept dat je schouderkarbonades moet toevoegen!! Hihi...zo gaat dat dus bij mij..ik zie een recept en geheel automatisch skip ik het vlees...gaat vanzelf! Ik zie het niet eens meer!! In mijn zelfde automatisme zit het zorgen voor voldoende vervangingen. Ik ga eens kijken naar dit boek..het spreekt mij zeker aan! Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er heel aantrekkelijk uit. Heerlijk is dat hè als je een kookboek hebt gevonden die je een beetje op weg helpt in je eigen keuken. Klinkt als een goed boek van een sympathieke kok.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ziet het er allemaal lekker uit,zeg.
    Mooie kookboeken.
    Je bent dus een echte keukenprinses.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat een leuk boek lijkt mij dit! Vooral omdat er vanuit een heel andere gedachte gekeken wordt naar voeding lijkt me interessant. Wij hebben hier thuis 2 forse vleeseters, daar probeer ik altijd rekening mee te houden. De Jongste en ik eten het liefst zo weinig mogelijk vlees. Dank voor deze tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klinkt goed!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zag haar kookboek bij AH liggen. Leuk om bij jou foto's van de binnenkant te zien, prachtige plaatjes!
    Dat vlees is hier ook een echt mannending ;-)

    BeantwoordenVerwijderen