PRICACY

dinsdag 3 oktober 2017

CATCHING FLIES



















Paddenstoelen horen vooral bij herfst.
maar zo uitbundig als dit jaar
hebben we ze nog niet gehad.

In het duingebied tref je in de regel
minder paddenstoelen aan
omdat je hier ook minder bomen hebt
en ze bijvoorkeur niet dol zijn op zand.
Ze groeien namelijk altijd op iets,
bladeren, takjes, of een 
( rottende) boomstam.
Daar vinden zij hun voedsel.
Met hun wortels halen ze dat
voedsel eruit.
De ondergrond breekt zo langzaam af
en verdwijnt uiteindelijk.
Zo zijn paddenstoelen de 
"opruimers" van de natuur.

De sloten worden met het oog op de
regenval uitgebreid door de 
gemeente schoongemaakt,
ook dat wat nu langs de zijkanten ligt
is een uitstekende voedingsbodem
voor paddenstoelen.

Waren we afgelopen jaren al blij met 1
vliegenzwammetje
en werd die gekoesterd en vertroeteld.
Dit jaar hebben we een heel woud van die 
mooie rood met witte stippen.
Je zou bijna in kabouters wonende in
zeer verschillende bosvilla's gaan geloven.

Weten jullie overigens waarom 
het vliegenzwammen heten?
Vroeger maakten de mensen een papje van
de vliegenzwam, met melk en
soms wat suiker.
Dat gebruikten ze als vliegenvanger, 
smeerden het goedje vaak op deurposten
of zetten er een bakje van neer.
Als een vlieg ervan snoepte,
ging die dood,
want vliegenzwammen zijn uiterst giftig.

Ik kon er geen genoeg van krijgen om
ze te fotograferen,
tot ergernis van Trix.
die zat erbij met een diepe zucht
als ik weer eens stopte.

En ookal waren de weersvoorspellingen
werkelijk vreselijk
tot nu maak ik echt elke dag 
de meest prachtige wandelingen,
zie heel langzaam de natuur verkleuren
met duizende eikeltjes op de grond
die je overal hoort vallen
en het licht dat zachter aan het worden is.

Ik wens jullie een mooie herfst week...






22 opmerkingen:

  1. :-) ik had trix lekker losgelaten kon zij vast een beetje rondsnuffelen :-)
    prachtige paddo's overal hé, puur genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie plaatjes! Ja, het regent (meestal) echt niet hele dagen! Geniet er maar van!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige foto's ...
    In de herfst is de natuur zo mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja het viel mij ook al op dat er zoveel paddestoelen waren. Bij ons is dat net zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hihi...net ook paddenstoelenfoto's geplaatst ;) Maar hier ook idd...geweldig gewoon...je gaat vanzelf op zoek naar kabouters! Ik wist het niet van de vliegenzwam...leuk! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige herfst impressie! Dat verhaal van de vliegenzwam kende ik niet...
    En Trix is een lieverd zoals ze daar zit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja,wat zijn ze mooi.
    Het is de Rolls Roy onder de paddenstoelen.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zijn ze prachtig. Ik begrijp dat je er niet genoeg van kon krijgen. Ze zijn ook zo mooi. Inderdaad zie je overal paddenstoelen.
    Wat is de hefst toch mooi
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige foto's, ja het is echt herfst en heerlijk genieten, ook ik ga zo vaak als mogelijk naar buiten, de natuur is nu prachtig :)
    Groetjes en een fijne week, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijke herfstfoto`s. Genieten als je zoveel paddestoelen kan fotograveren!
    En Trix...zie haar dan zitten :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik moet toch ook eens op pad want ik ben er nog geen een tegengekomen. Zo heeft elk jaargetijde zijn mooie kanten.
    Leuk om nu het verhaal achter de vliegenzwam te weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie foto's ..geniet van de herfst ...liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige foto's van de vliegenzwam!!!
    (groetjes aan de kabouters ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijke herfstfoto's! De herfst is toch zeker wel mijn favoriete seizoen. Buiten is de natuur prachtig en binnen kan je het weer extra gezellig maken met kaarsjes en herfstbaksels!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh en ik kan ze maar niet vinden, die rode paddenstoelen met witte stippen. Vanmorgen nog door het bos en over de heide gelopen, maar niets! Leuke foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wow, wat veel paddenstoelen heb je gespot! Mooi zeg!
    En je hond is zo braaf (en schattig!)!! De honden van mijn zus zouden er meteen vandoor gaan als wij de leiband loslieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. These mushrooms are beautiful, we have nothing like them around here. So far we have nothing like rain either, still waiting :-)
    Amalia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De herfst komt van alle kanten binnen :-)
    Prachtig foto's, Manon!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ben een beetje jaloers ik heb er nog geen eentje gezien..... XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik had Trix de vrijheid gegeven. Honden weten precies waar ze wel en niet in kunnen bijten. Zelfs de vreetzakken die wij hebben. Ze zijn immers familie (-:
    Hele fotoboeken heb ik aangelegd van paddo's. Zelfs nog afdrukken van hun "plaatjes" gemaakt.
    De lente is mijn favoriete seizoen maar de rijkdom van de herfst kan me zeker bekoren.
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen