PRICACY

dinsdag 15 mei 2018

BLOG- PRIVACY















Nu ben ik een weekje te laat
ik besef het me, het is nog niet vaak voorgekomen
dat ik een weekje niet heb geschreven.
Ik ga me ook niet verontschuldigen, 
dat is gelukkig niet nodig in Blogland.

Maar het was druk, 
met kinders en kleinkinders
met werken in de tuin,
met wandelen in de natuur en me verbazen.
Me verbazen over de schoonheid van
de kleine voetjes van mijn jongste kleindochter,
de intense kleur van pioenen,
de geur van de wilde brem,
een hert zonder gewei,
de leegte van het strand,
de spookachtige bomen
en over het prachtige weer deze maand.

Maar er is meer waar ik me over verbaas
en ik kan er helaas niet omheen:
en dat is de AVG, de privacywet,
die op 25 mei ingaat. 
Ik lees er nog weinig over bij andere blogs, 
maar het gaat ons allemaal raken, ook als je 
zo'n hobbyblogje hebt als ik.

Op het moment dat je reacties toestaat op je blog, 
-en doen we dat niet allemaal,
want dat is een deel van de interactie 
die we als bloggers zo nodig hebben -
en Google je bezoekers telt, 
dan ben je verzamelaar van gegevens
en val je onder de AVG.
Al krijg je maar 1 reactie per jaar, dat op zich
is al genoeg, want dan "verzamel je gegevens"
volgens de nieuwe wet.

Ik begrijp het wel,
iedereen die bij mij een reactie achterlaat,
doet dat onder een i.p. adres en daar kunnen
anderen weer gebruik en misbruik maken.
Het is hetzelfde als bij mailen
daar mag je ook geen hele lijst namen meer cc zetten.
Op het blog Bloggen en Loggen kun je er
alles over lezen, over wat je kan en moet doen.
Lees ook de reacties op dit blog, 
even verhelderend als schokkend.
Denk niet, het gaat mij niet aan, of het zal zo'n
vaart niet lopen, we zijn allemaal de klos, of we willen of niet.

Ik was mn een beetje geschokt
dat als je op je 60ste nog een keer aan een blog begint
je je in de krochten van internet moet gaan begeven,
moet gaan aanvinken bij Google Analytics en
een privacyverklaring moet gaan opmaken,
terwijl ik niets anders 'verkoop' dan
praatjes en plaatjes.

Het is niet anders en het heeft me 
tot nadenken gezet. 
Nadenken over wat ik met mijn blog wil
en of ik nog wel wil. Ook wel eens  nuttig op zijn tijd.
Ja ik ga door, maar over hoe en wat, 
daar ben ik in mijn hoofd nog mee bezig.
Ik heb in ieder geval mijn reactievakje vast uitgezet,
met pijn in mijn hart want ik stel 
jullie reacties altijd zeer op prijs.

Er zijn al meerdere blogs die voor deze 
oplossing gekozen hebben.
Voor mij is het de eenvoudigste oplossing.
Ik maak bewust geen gebruik van Google Analytics 
en als ik dan geen reacties ontvang, dan val ik niet onder
de AVG, voorzover ik het allemaal goed begrepen heb.

Gelukkig krijg ik al veel van mijn reacties binnen 
via andere kanalen, zoals de mail 
en zitten veel van mijn volgers ook op Instagram.
Maar zou ik jullie willen oproepen,
wil je een reactie plaatsen, 
schroom niet mij een mailtje te sturen
mijn mailadres staat in de rechterzijbalk.
Die interactie zou ik zo graag willen houden.

De  moraal van dit verhaal is wel,
kijk vooral zelf kritisch naar je eigen blog,
het is over ruim een week 25 mei.
Doe er verder mee wat je wil.

ik ga verder met mij verbazen en

ik wens jullie allemaal een heerlijke voorjaarweek....